Hopp til innholdet
Siri Berggreen smiler med kaffekopp

Romerike Sparebank styrker røttene på hjemmebane

Sommeren går mot hell, og det er på tide å oppsummere årets andre kvartal. Vi er fornøyde med den positive resultatfremgangen, sier administrerende banksjef Siri Berggreen.

Regionen vår er full av muligheter, og en del av fremgangen kan vi takke gode samarbeid med lokale bedrifter på Romerike for, som boligbyggelaget BORI og Lillestrøm Sportsklubb. Utlånsvekst og rentehevinger gjennom siste året har også bidratt til den positive utviklingen. Vi har ønsket mange nye kunder velkommen, særlig innen personmarkedet, hvor lån til privatkunder har økt med 892 millioner kroner det siste året.
Det har vært mange faktorer den siste tiden som har bidratt til en strammere økonomi for oss alle. Derfor er vi glade for at de aller fleste kundene våre står stødig i en urolig periode. Vi tror at personlig rådgivning og en grundig gjennomgang av økonomien bidrar til at flere av våre kunder navigerer tryggere i en hverdag med økte kostnader.

Resultatøkning

Etter første halvår i 2024 utgjør resultat før skatt 138,5 millioner kroner (106,2 millioner kroner). Bankens egenkapitalavkastning p.a., justert for fondsobligasjon er på 10,0 prosent (8,7 prosent). Effektiv kapitalbruk og bærekraftig vekst gjør oss godt posisjonert til å møte fremtidens utfordringer og muligheter, sier Berggreen som er fornøyd med resultatet. Vi fortsetter å jobbe med våre ambisjoner om økt markedsandel og fortsatt vekst i utlån. Samtidig vil vi fremover også inspirere romerikinger til å spare og investere. Til tross for høy prisvekst og et økt kostnadsnivå det siste året, ser vi at mange fortsatt har kapasitet og et ønske om å øke innskuddene sine.

Sterkere tilstedeværelse

Som lokal sparebank har vi en sterk forankring til vårt lokalmiljø. Etter hvert som banken vokser, blir vi stadig bedre kjent med nye områder på Romerike. Vi vet at folk bryr seg om det som skjer der de bor, og derfor tar vi grep for å styrke våre røtter og vår tilhørighet i disse områdene. Som en del av dette arbeidet har vi besluttet å gi utvidet ansvar og myndighet til lederne på våre ulike lokasjoner. - Vi har stor tillit til våre medarbeidere og investerer i deres utvikling, smiler Berggreen. Lørenskog og Oslo nord, Sørumsand, Lillestrøm og vårt nyeste lokalkontor på Råholt vil nå få sin egen lokalbanksjef. Målet er at denne økte lokale tilstedeværelsen skal bidra til en mer fleksibel, effektiv og tilpasningsdyktig organisasjon, slik at vi kan reagere enda raskere, engasjere oss og følge nøye med på alt som skjer i nærområdene.

Hovedpunkter per 30. juni 2024:

(tilsvarende periode i 2023 i parentes)

• Resultat før skatt 138,5 millioner kroner (106,2 millioner kroner)
  • Egenkapitalavkastning p.a. (resultat etter skatt) 10,0 prosent (8,7 prosent)
  • Kostnads/inntektsforhold siste 12 måneder 43,2 prosent (47,2 prosent)
  • 12 måneders vekst i brutto utlån, inkl. lån i Eika Boligkreditt 6,1 prosent (12,9 prosent)
  • Forretningskapital 21,3 milliarder kroner
  • Netto konstaterte tap 1,9 millioner kroner

For ytterligere spørsmål - kontakt Adm. Banksjef Siri Berggreen på telefon 975 24 984 eller sbe@rsbank.no.